نقاط مرجع استراتژیک در تدوین برنامه بازاریابی : گونه های اصلی استراتژی بازاریابی از دیدگاه صاحب نظران ، در طی دهه گذشته، پژوهشگران تلاش کرده اند تا مدلهایی را ارایه دهند که بر اساس آن بتوان گونه های آرمانی استراتژی های بازاریابی را مشخص کرد . این مدلها بر دو نوع می باشد : عقلایی ( بالا به پایین ) و طبیعی ( پایین به بالا ) که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داراست . اما، اخیراً رویکرد ترکیبی از دو مدل فوق بنام تئوری نقاط مرجع استراتژیک مطرح گردیده است . که بیان می کند با شناسایی نقاط مرجع استراتژیک سازمان می توان عناصر سازمانی ( ساختار، فرهنگ، تکنولوژی و استراتژی ) را بر اساس آن طراحی کرد
استراتژی های بازاریابی کاتلر:
استراتژی های بخش بندی بازار، انتخاب بازار ، هدف و موقعیت یابی
استراتژی های انتخاب بازار هدف کاتلر:
استراتژی بازاریابی انبوه( غیر تفکیکی)، قسمتی(تفکیکی)، تخصصی ( تمرکزی) بازاریابی محلی و بازاریابی انفرادی (تک به تک)
استراتژی های رشد انسف:
نفوذ در بازار، توسعه محصول، توسعه بازار و متنوع سازی
استراتژی های بازار و آمیخته بازاریابی نورتن پالی:
استراتژی های بازار: ابعاد بازار، ورود به بازار، تعهد به بازار، تقاضای بازار
استراتژی آمیخته بازاریابی: تنوع بازار، محصول، قیمت، توزیع و ترویج
استراتژی های روملت:
استراتژی تمرکزمحصول / بازار
استراتژی تنوع محصول / تمرکز بازار
استراتژی تمرکز محصول/ تنوع بازار
استراتژی تنوع محصول/ تنوع بازار
استراتژی های بازاریابی اسلاتر و اولسون:
استراتژی بازاریابی تهاجمی، انبوه، حداقل سازی بازار و بازاریابی ارزشی
استراتژی بازاریابی از دیدگاه هوالو، مادو و ویناکور:
بازاریابی ارزشی، بازاریابی داوطلبانه، بازاریابی فراگیر و بازاریابی همراه به ملاحظات محیطی
استراتژی بازاریابی واکر و همکاران:
نوع استراتژی بازاریابی بر اساس چرخه عمر محصول بیان کردن که در چهار گروه اصلی قرار میگیرند:
استراتژی های مرحله ورود به بازار
استراتژی های مرحله رشد
استراتژی های مرحله بلوغ
استراتژی های مرحله افول